Korisne informacije koje Vam mogu pomoći da se pripremite za tehnički pregled vozila.
Dokumenta za tehnički pregled
Pre svega, ne zaboravite da ponesete saobraćajnu dozvolu i ličnu kartu.
Čisto vozilo
Na tehnički pregled moraćete da dođete sa opranim vozilom.
Oštećenje
Vozilo takođe ne sme biti udareno, niti previše trulo spolja. Toleriše se 5% oštećenja u odnosu na čitavo vozilo. To bi bila površina veličine vrata vozila. Ukoliko je vozilo oštećeno u većoj meri od ovog, smatra se neispravnim.
Prepravke
Na spoljašnjosti vozila ne sme biti vidljiva prepravka, ručne izrade i sl. Ovde treba razlikovati prepravku od popravke. Po članu 2.(8) Pravilnika o ispitivanju vozila prepravkom se smatra: promena konstruktivnih karakteristika vozila kojim se menja namena ili vrsta vozila ili deklarisane tehničke karakteristike ili deklarisane karakteristike uređaja i sklopova vozila.
Najčešći primer za ovo je prepravka vozila iz teretnog u putničko. S druge strane, popravka je kada postojeći oštećeni deo vratite u prvobitno stanje na vozilu. Bilo bi dobro da sama popravka bude urađena od strane stručnog lica, mada ukoliko smatrate da ste sposobni da uradite to sami, neće biti problema na tehničkom pregledu.
Teret
Teretna vozila ne smeju biti opterećena, zato ih obavezno ispraznite pre dolaska.
Ručna kočnica
Obavezno proverite ispravnost ručne kočnice pre tehničkog pregleda. Sistemi ručne i nožne kočnice su odvojeni, pa se i pored neispravnosti, vozila u vožnji zaustavljaju bez problema. Ako vaša ručna kočnica može da drži auto u mestu i na najvećoj uzbrdici – onda je ispravna. Ako je ručna kočnica neispravna, moraćete da je popravite i ponovo dođete na tehnički pregled.
Tablice
Na vozilu morate imati obe registarske tablice.
Retrovizor
Spoljni retrovizor ne sme biti oštećen, ogledalo ne sme biti napuknuto. Za putnička vozila dovoljno je da samo levi retrovizor bude čitav, ali kod teretnih vozila oba spoljna retrovizora moraju ispunjavati ovaj uslov.
Gume
Pneumatici na vozilima ne smeju imati vidljiva oštećenja (ispucalost usled stajanja, nedovoljna dubina šare na gumama koja je leti minimalno 1.6 mm, a zimi 4 mm i sl.). Takođe, na istoj osovini moraju biti gume istih dimenzija i iste vrste (zimske ili letnje).
Trap
Zbog neispravnosti trapa nećete proći tehnički pregled. Kako da znate da li treba raditi reglažu trapa? Trap treba proveravati na svakih 15.000-20.000 pređenih km, kao i posle svake intervencije na samom trapu ili prilikom zamene amortizera, krajeva spona, kugli i ostalih delova oslanjanja.
Trap se može raštelovati i od siline udarca o ivičnjak ili veću rupu. Ako ste primetili da vaše vozilo vuče u stranu, da se vaše gume neravnomerno toše ili škripe prilikom skretanja čak i pri malim brzinama – vreme je za reglažu.
Cena reglaže trapa zavisi od dimenzija guma, a kreće se od 1000 do 2300. Ovo jeste dodatni trošak, ali on vam svakako sledi ako je trap neispravan, a blagovremenom popravkom možete izbeći trošak ponovnog tehničkog pregleda.
Reklame na vozilima
Reklama nikako ne sme biti prelepljena preko stakla na bočnom i zadnjem delu vozila, a ako je reklama reflektujuća na njoj ne smeju biti istaknuti adresa firme, broj telefona, veb adresa i slično. U tom slučaju, dozvoljen je samo naziv firme.
Brisači
Metlice brisača moraju biti prisutne kako na prednjem, tako i na zadnjem staklu.
Krovni nosač
Obavezno ga skinite, jer on ne sme biti prisutan prilikom tehničkog pregleda. Ovde se misli na krovni nosač koji drži kofer, a koji nije montiran prilikom serijske proizvodnje vozila.
Najčešće vlasnici vozila ostave poprečne nosače koji se spajaju sa uzdužnim fabričkim nosačima. Naravno, ni kofer na krovnom nosaču ne sme biti na vozilu prilikom tehničkog pregleda.
Kuka za vuču
Ako ste vučne uređaje naknadno ugrađivali, morate imati atest, jer se naknadna ugradnja kuke smatra prepravkom vozila. Jedno rešenje je da uklonite takve uređaje sa vozila, a drugo – da ih podvrgnete ispitivanju u ovlašćenoj laboratoriji i da izvadite Uverenje o ispravnosti koje izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja.
Vlasnici vozila kojima su vučni uređaji fabrički ugrađeni neće imati problem na tehničkom pregledu, osim ako im je otpala pločica sa koje se to može pročitati. U tom slučaju, vlasnik vozila trebalo bi da priloži dokument kojim se to može dokazati. (Za vozila koja su uvezena kao polovna posle 2014.g. Agencija je izdala uverenja, a za ostala može poslužiti COC dokument ili potvrda ovlašćenog predstavnika proizvođača.)
Kilometar sat
Displej na odometru mora biti čitljiv i bez oštećenja.
Farovi, svetla za maglu i stop-svetla
Farovi, svetla za maglu i stop-svetla takođe ne smeju biti napuknuta.
Atest
Sva vozila koja su prepravljena iz teretnog u putničko moraju posedovati atest! Ovo je najčešći slučaj kod Fiat Punta i Fiat Seicenta.
Stakla
Ne smeju biti napuknuta. Takođe ne smeju biti ni zatamnjena – osim ako imaju atest.
Identifikaciona pločica
Ova pločica ne sme biti izbledela niti oštećena. To je manja plastična ili metalna pločica na kojoj se nalaze osnovni podaci o vozilu, kao što su broj šasije, najveća dozvoljena masa i sl. i koja se uglavnom nalazi ispod haube, a ponekad i u kabini na desnom stubu. Ako je pločica oštećena, moraćete da idete kod ovlašćenog predstavnika po novu pločicu.
Broj motora ili šasije
Ako je broj motora ili šasije nečitljiv, tehnički pregled o tome mora odmah obavestiti MUP.
Obavezna oprema u vozilu
Trougao, reflektujući prsluk, uže ili poluga za vuču, komplet prve pomoći, rezervni točak, evropski izveštaj, itd.
Odvojite vreme i proverite vaše vozilo da ne biste došli u situaciju da radite ponovni tehnički pregled zbog sitnice. Proverite da li ispunjavate sve uslove, a ako niste sigurni za ispravnost nekih tehničkih stvari, možda je najbolje da posetite majstora i obavite redovan servis.